اجزا تشکیل دهنده ی تبلیغات

مبلغ امروزی با به کارگیری فرضیه های رفتاری سعی می‌کند که مشکل خود را حداقل با 10 سؤال زیر حل کند:

    اهداف  تبلیغ چیست؟ (چه تغییراتی باید ایجاد شود؟ در چه کسی و در چه زمانی؟)
    شرایط جامعه ی جهانی امروز چیست؟و در آینده چه انتظاری از آن می‌رود؟
    شرایط امروزی و آتی در هر یک از زیر مجموعه های نظام جهانی چیست؟(مانند مناطق بین‌المللی، کشور ها، سرزمین های کوچک تر و گروه های خاص)
    چه کسانی باید عمل تبلیغ را انجام دهند؟مبلغ یا عوامل او؟
    چه علائمی باید به کار روند؟
    بهره برداری از چه وسایلی ضروری است؟
    تبلیغات باید به سوی چه مخاطبانی تنظیم شود؟
    چگونه میتوان تاثیر تبلیغات را سنجید؟
    مخالفان ممکن است توسط چه وسایلی  مانع تبلیغ یا موجب خنثی شدن آن گردند؟
     چگونه میتوان این اقدامات بازدارنده را اندازه گیری و با آنها مقابله کرد؟

در شرایط فعلی علوم اجتماعی، این سوال ده قسمتی را فقط میتوان با ضریب اعتماد نسبی پاسخ گفت و حتی اگر مبلغ دارای پول و امکانات بسیار زیادی برای انجام تحقیق  باشد باز از اطمینان صد در صد برخوردار نخواهد گشت، آنچه که بدیهی است این است که مبلغ باید در یافتن بهترین پاسخ ها برای سؤال ها نهایت تلاش خود را مبذول دارد.